تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ به سبک حرفه‌ای‌ها

پینگ پنگ در ابتدا یک ورزش بسیار ساده است که همه چیز در آن سرگرم‌کننده و بازی است؛ اما مانند بسیاری از ورزش‌ها و بازی‌ها، تنیس روی میز، منحنی یادگیری شیب‌دار و ظریفی بین مبتدی و حرفه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین درس‌هایی که در طول این مسیر باید یاد بگیرید، نحوه‌ی تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ، مقابله با آن و ایجاد پیچ‌دهی است.

بیشتر از هر ورزش راکتی دیگری، پینگ پنگ یک بازی بر پایه‌ی پیچ‌دهی یا همان اسپین (spin) است. بهتر است هنگامی که توپی با سرعت بسیار بالا می‌چرخد و با سطح چسبنده‌ی رویه راکت پینگ پنگ شما تماس پیدا می‌کند، از جهت پیچ‌ آن اطمینان داشته باشید.

آیا تاپ اسپین (پیچ بالا)، بک اسپین (پیچ زیر) و یا ساید اسپین (پیچ بغل) است؟ شاید پیچ ترکیبی باشد؛ مانند بک و ساید اسپین با هم؟ کدام نوع پیچ بغل است (چپ یا راست)؟

بیشتر بازیکنان حرفه‌ای در تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ ماهر هستند. برای مثال وقتی کسی زیر توپ کات می‌زند، آن‌ها می‌دانند که این یک پیچ زیر است یا وقتی به بغل توپ ضربه می‌زند، می‌دانند که این یک ساید اسپین (sidespin) است؛ اما بخش بزرگی از بازیکنان در تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ و میزان پیچ‌دهی ایجاد شده، با مشکل مواجه هستند.

ممکن است هنگام دریافت سرویس‌های باکیفیت و اسپینی به دلیل حرکات فریبنده یا تغییر جزئی نقاط تماس، به اشتباه بیفتیم که چه پیچ‌دهی اجرا شده است. گاهی اوقات بازیکنان هم در این مواقع برای تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ دچار مشکل شوند.

بنابراین ما در اینجا چگونگی تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ، مخصوصا در سرویس‌های اسپینی را به شما می‌آموزیم.

نحوه‌ی تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ مخصوصا در سرویس‌های پرپیچ

وقتی بازیکنان و مربیان تنیس روی میز درباره‌ی تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ صحبت می‌کنند، منظورشان این است که بتوانید نوع پیچ‌دهی که حریف روی توپ انجام داده است را تشخیص دهید.

برای اکثر ضربات در تنیس روی میز، این کار نسبتا ساده است. به‌عنوان‌مثال اگر حریف شما یک لوپ فورهند با بک اسپین (backspin) بازی کند، درک اینکه توپ قرار است روی آن تاپ اسپین (topspin) باشد، دشوار نیست.

به طور مشابه اگر دریافتید که حریف خود پوش یا چاپ می‌زند، می‌توانید فرض کنید که توپ دارای بک اسپین (پیچ زیر) است.

با این حال، تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ در ضربات سرویس به دلایل زیر کمی دشوارتر است:

·      حریف شما کنترل کامل توپ را دارد. آن‌ها به پیچ‌دهی ضربه‌ی شما واکنش نشان نمی‌دهند، بنابراین می‌توانند هر نوع پیچ قابل تصوری را ایجاد کنند.

·      اقدامات سرویس معمولا با استفاده از مچ دست بسیار کوتاه و تیز است. این حرکات پیچیده، تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ را بسیار دشوارتر می‌کند.

·      بازیکنان باتجربه سعی می‌کنند با پنهان‌کردن پیچ‌دهی سرویس خود، حریف را فریب دهند. آن‌ها ممکن است یک سرویس آونگی داشته باشند که می‌تواند به‌صورت تاپ اسپین و ساید اسپین یا بک و ساید اسپین با هم باشد؛ اما تقریبا یکسان به نظر برسد.

به همین دلیل است که بازیکنان جدید با جواب سرویس در پینگ پنگ بسیار مشکل دارند. فقط یک متخصص و حرفه‌ای می‌تواند عملکرد سرویس حریف را تماشا کند و به طور غریزی بداند که کدام نوع پیچ‌دهی اعمال شده است.

تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ با استفاده از نشانه‌های بصری پیشرفته

چیزی که متخصص را از تازه‌کار هنگام تشخیص پیچ سرویس‌های تنیس روی میز اسپینی جدا می‌کند، سرنخ‌های بصری پیشرفته و توانایی بازیکنان باتجربه برای درک ناخودآگاه آن‌ها و واکنش مطابق با آن‌هاست.

به این معنی‌ست که یک متخصص متوجه نشانه‌های خاصی در عملکرد سرویس حریف خود می‌شود که نوع پیچ‌دهی که روی توپ اعمال می‌شود را نشان می‌دهد، درحالی‌که مبتدیان احتمالا فقط توپ را تماشا می‌کنند، غافل از اینکه ترفند تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ در حرکت توپ نهفته است!

یادگیری اینکه در تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ روی چه چیزی تمرکز کنید، نکته‌ی کلیدی است؛ اما بسیاری از بازیکنان باتجربه‌ی پینگ پنگ آگاهانه با این موضوع برخورد نکرده‌اند. آن‌ها ناخودآگاه از طریق آزمون‌وخطا یاد گرفتند که چه چیزی مهم است و این بهترین راه برای یادگیری‌ست.

بااین‌حال، توانایی تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ و در سرویس‌ها، تنها اولین قدم است. هنگامی که بر آن مسلط شدید، باید بدانید که چگونه جواب سرویس در پینگ پنگ را بدهید. این یعنی تسلط بر برخی ضربات مانند پوش، چاپ، لوپ، و… .

نکات ضروری جهت دریافت توپ در پینگ پنگ و روش آزمون و خطا

روش آزمون و خطا بهترین روش برای تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ و درک نشانه‌های بصری است. بنابراین دست از جستجوی راز تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ بردارید و به‌جای آن، متعهد شوید که مدتی را صرف دریافت سرویس‌های اسپینی از بازیکنان توانمند پینگ پنگ کنید.

از شریکتان بخواهید توپ‌هایی را با پیچ‌دهی‌ ثابت برای شما سرویس بزند، همان‌طور که جواب سرویس‌های حریف را می‌دهید، به اتفاقاتی که برای توپ می‌افتد توجه زیادی داشته باشید. اگر به ضربه‌زدن ادامه دهد و به تور نزدیک شود، به‌وضوح او دارد پیچ زیر می‌زند. اگر به سمت چپ یا راست کشیده شود، ضربات او با پیچ‌دهی بغل همراه است. اگر متوجه شدید که مدام توپ را بالا می‌آورید و آن را از جلوی خود رد می‌کنید، آن سرویس دارای پیچ بالا یا همان تاپ اسپین است.

جواب سرویس در پینگ پنگ و چند نمونه از هر نوع پیچ را تمرین کنید، تا بفهمید که چگونه زاویه‌ی راکت خود را تنظیم کنید. پس از چند ضربه، بهترین زاویه را پیدا خواهید کرد و سپس آن را تکرار کنید تا زمانی که طبیعی باشد. با تمرین، در تشخیص قدرت پیچ‌دهی در ضربات، حتی بهتر خواهید شد و می‌توانید جواب سرویس در پینگ پنگ را دقیق‌تر بدهید.

یکی دیگر از نکات ضروری جهت دریافت توپ در پینگ پنگ و پاسخ آن که باید به‌خاطر داشته باشید این است که نوع رویه راکتی که روی راکت خود استفاده می‌کنید نیز بر میزان و جهت پیچ‌دهی ضربات شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر زمان که یک راکت جدید خریدید یا رویه راکت خود را جایگزین کردید، جواب سرویس در پینگ پنگ را تمرین کنید.

راهی آسان برای جواب سرویس در پینگ پنگ

یک راه ساده برای مشاهده‌ی همه‌ی تفاوت‌ها، این است که هر سرویس را با پوش جواب دهید. با پیچ‌دهی زیر به‌خوبی جواب سرویس در پینگ پنگ را خواهید داد. سرویس‌هایی با پیچ‌دهی بغل احتمالا از لبه‌ی میز هدایت می‌شوند و آن‌هایی که پیچ‌دهی بالایی دارند، مستقیما به بالا می‌پرند. به اتفاقاتی که می‌افتد خوب توجه کنید. پس از مدتی باید آنچه که قرار است هنگام زدن پوش اتفاق بیفتد را درک کنید.

این تمرینات تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ در صورتی است که حریف تمرینی خود را پیدا کنید؛ اما اگر کسی را پیدا نکردید که در مقابل آن تمرین کنید، توصیه ما به شما این است که اپلیکیشن Table Tennis Edge را دانلود کنید و از طریق آن تشخیص پیچ‌دهی سرویس‌ها را بیاموزید.

توصیه‌ی دیگر این است که مسابقات بازیکنان حرفه‌ای پینگ پنگ را در یوتیوب تماشا کنید و به سرویس‌های آن‌ها توجه کافی داشته باشید. پس از مدتی با برخی از رایج‌ترین اقدامات سرویس و تاثیراتی که بر روی توپ می‌گذارند، آشنا می‌شوید و به‌راحتی می‌توانید جواب سرویس در پینگ پنگ را بدهید.

در مواردی دیگر برای تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ یک ربات می‌تواند واقعا مفید باشد. اکثر آن‌ها تنظیماتی دارند که به شما امکان تغییر پیچ‌دهی‌ها را می‌دهند و می‌توانید در برابر هر نوع پیچ، تمرین کنید و ضربات ثابتی را جواب دهید. با این کار می‌توانید ضربات و زوایای خود را به‌خوبی تنظیم کنید و یک جواب سرویس در پینگ پنگ، درخور حرفه‌ای‌ها داشته باشید!

بر تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ و تاپ اسپین فورهند مسلط شوید!

رایج‌ترین نوع ضربه با پیچ‌دهی، ضربه‌ی چرخشی فورهند است. می‌توانید آن را با قدرت زیادی بازی کنید و به سمت میز بزنید. بنابراین این ضربه‌ی تهاجمی اولیه برای اکثر بازیکنان رقابتی است.

در اینجا چند نکته‌ی سریع برای بازی یک ضربه‌‌ی تاپ اسپین فورهند آورده‌ایم:

·      همیشه به راکت به‌عنوان امتداد بازوی خود نگاه کنید و به اندازه‌ی یک ساعد، از خط انتهایی میز فاصله داشته باشید.

·      هسته‌ی بدن خود (قسمت میانی) را پایین نگه دارید.

·      بازوی خود را صاف نگه دارید و آن را به سمت جلو و بالا حرکت دهید.

·      باسن خود را در همان جهت حرکت بازوی ضربه‌ای خود، حرکت دهید.

توصیه‌ی ما به شما این است که قبل از اینکه ضربه‌ی بک هند آن را امتحان کنید، با فورهند خود به تاپ اسپین مسلط شوید. تسلط بر بکهند تاپ اسپین کمی چالش‌برانگیزتر است؛ اما در پینگ پنگ مدرن رایج‌تر شده است.

کیسه‌ای از ترفندها برای تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ جمع‌آوری کنید!

با مواردی که تا به اینجا گفتیم، شما می‌توانید به تنظیم زاویه‌ی راکت خود برای جواب به پیچ‌دهی‌های ورودی دست یابید و بر ضربات تاپ اسپین قدرتمند خود تسلط پیدا ‌کنید. گام بعدی یادگیری تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ، استفاده از انواع پیچ‌دهی در بازی و تنظیم بازی خود برای ایجاد پیچ‌های مختلف است.

ازآنجایی‌که هر بازیکن ضربات منحصربه‌فرد خود را بازی می‌کند، بیشترین چیزها را در مورد اسپین و تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ با تمرین و بازی با بازیکنان مختلف می‌توانید یاد بگیرید. بهترین خبر این بخش نیز این است که هر کسی می‌تواند بازی با پیچ‌دهی را یاد بگیرد. فقط تمرین زیاد می‌خواهد!

همچنین برای داشتن یک راکت خوب و تمیز در جهت ایجاد پیچ‌های خوب، یک رویه راکت چسبنده می‌تواند بسیار کمک کند. ما معتقدیم یادگیری بازی با پیچ‌دهی و آزمایش با ضربات مختلف، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های پینگ پنگ است. پس امیدواریم لذت ببرید!

در انتها بگوییم که هرچه بهتر تشخیص پیچ توپ در پینگ پنگ را فراگیرید، بازی‌های پر پیچ برای شما آسان‌تر می‌شود و همان‌طور که مربیان باتجربه همیشه می‌گویند: «برای بردن بچرخید!»

نظر دهید

پاسخ دهید

اسپینگ پنگ
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0
سبد خرید